Kupujeme starší auto - část 1. Tisk Email
Středa, 11 Květen 2011 14:39

Kupujeme starší auto - část 1.Ne vždy se vyplatí koupit nové auto, ne každý na něj má. Proto se uchylujeme k pořízení staršího vozu a dáváme se všanc autobazarů či prodávajících jednotlivců. Bohužel je tato činnost často spjata s podvody se snahou prodávajícího co nejvyššího zisku. Následující článek se snaží poradit, na co se při koupi zaměřit a případně předejít pozdějšímu nepříjemnému rozčarování.

 

Identifikace automobilu

VIN

Vehicle identification number je mezinárodním rodným číslem automobilu. Jedná se o sedmnácti místný kód

 VIN na přednim skle
   U řady automobilů je VIN také v rohu čelního skla.

složený z písmen a číslic, z kterých je možné určit typ automobilu, motoru, sériové číslo, místo a datum výroby. VIN bývá většinou vyraženo na přepážce motorového prostoru a kabiny nebo na krytu předního tlumiče. Může být i v zavazadlovém prostoru či na podlaze vozu. Zkontrolujte zda souhlasí s tím, co je napsáno v technickém průkazu. Zaměřte se i na místo kolem vyraženého čísla, zda nebylo převařováno nebo jinak upravováno.

Některé automobily mají už z výroby VIN vypískovaný v rohu předního skla. Zkontrolujte ho, pokud jej naleznete.

 

Typový štítek

typový štítekJde o plechový štítek popisující základní údaje automobilu. Porovnejte jej s technickým průkazem. Jestliže je štítek upravovaný nebo dokonce chybí, je třeba zpozornět. Kromě toho budete mít problémy s přihlášením vozu. Štítek naleznete v prostoru motoru nebo na sloupku vozidla.

 

 

 

 

Označení motoru

Číslo motoruTyp a výrobní číslo bývá na bloku motoru. Občas je obtížné jej najít. Opět jej zkontrolujte s TP. Od 1.7.2001 musí být v TP uveden jen typ motoru. U starších bývalo i výrobní číslo. Zkontrolujte, zda místo označení nebylo upravováno.

 

Rok výroby

rok výroby na plastových dílech

Terčík s rokem výroby na
plastových dílech

Jedním z míst, kde bývá uvedeno datum výroby jsou bezpečnostní pásy. Ve spodní části jejich připevnění se nachází natištěný nebo našitý štítek. Datum může být přímo určeno, nebo zakódováno. Rok výroby najdeme i na ostatních dílech automobilu. Může být na sklech, štítku alternátoru, kompresoru klimatizace, na kabeláži či plastových dílech (nádobky tekutin, box motorového filtru). Může, ale nemusí. Záleží na výrobci zda jej uvede. Jestliže mají všechny díly stejný rok a jen jeden či dva jsou jiné, pravděpodobně byly vyměněny. Na tom ještě nemusí být nic špatného, jen je dobré se na tu část zaměřit a pátrat, proč tomu tak bylo. Na druhou stranu u originálních dílů by datum nemělo být starší jak jeden rok od data výroby vozu. Mohlo by se lišit z důvodu čerpání skladových zásob při montáži.

 

Celková kontrola vozu

- Podívejte se na barvu a odstín vozu. Zkontrolujte jednotlivé díly. Kontrolu provádějte za denního světla nebo pod zářivkou na umytém voze. Jiný odstín prozradí přestříkání dílů. Barva vozu musí souhlasit s tím, co je napsáno v technickém průkazu.

- Hledejte drobné krupky, zastříkaný prach, nebo malé prohlubně. Nalakované díly z výroby tyto vady neobsahují. Všímejte si i jemných škrábanců laku od kartáčů myčky, zda jsou stejnoměrné, nebo na některém díle najednou chybí.

- U starších aut může být důvodem přestříkání koroze. Drobné puchýřky pod lakem, nebo jeho drobné odlupování zatím nic neznamenají, dávají však znát začínající korodování. Prohlédněte celý automobil. Jako první trpí lemy blatníků, prahy, místo pro rezervu v zavazadlovém prostoru a vůbec všechny záhyby a lemy, kde se může držet vlhkost.

- Pokud se vám nezdá některé místo karosérie, můžete požádat na pomoc experta. Specializované servisy umí změřit tloušťku laku nedestruktivní metodou a odhalit i přelakování a opravy. Totéž platí pro kontrolu okolí vyraženého VIN.

- Sledujte těsnění oken, hrany lišt, okolí světel. Při lakování je jejich demontáž nákladná a většinou se to řeší jen překrytím. To je ovšem nedokonalé a barva se dostane kam nemá. Podívejte se také, jestli jsou lišty správně spasovány.

- Spoje a svary karoserie jsou z výroby přetmeleny, aby se v nich nedržela vlhkost. Po opravě dílu nemusí být použit původní tmel a nanesení je hrbolaté. Originální spoje jsou přetmeleny strojově, tedy stejnoměrně s hladkou strukturou. Podívejte se pod koberce, čalounění zavazadlového prostoru a pod rezervu. Hledejte spoje a porovnávejte je s tím, co jste viděly na jiných částech vozu.

- Srovnejte spáry mezi díly karoserie. Musí být stejně široké a symetrické na obou stranách vozu. Při výměně dílu se spáry neseřizují lehce a mohou leccos prozradit. Zaměřte se i na lícování světel.

- Dražší plastové díly se dají opravit svařením. Při kontrole se dívejte, zda nenaleznete takto provedenou opravu.

- Podívejte se na lak na šroubech karoserie v motorovém prostoru. Při výrobě jsou přelakovány. Pokud s dílem někdo manipuloval, lak na šroubu (matici) je odřen od klíče.

- Zkuste najít samolepky se servisními údaji. Bývá zvykem, že servisy při výměně oleje nalepí do motorového prostoru štítek s ujetými kilometry a nájezdem další výměny. Porovnejte je se servisní knížkou a s údajem na tachometru.

- Zkontrolujte sjetí pneumatik. Pokud jsou více opotřebované na jedné straně bude nastavena špatná sbíhavost. Mohou být však na vině i tlumiče či celá náprava.

- Před jízdou zatlačte na blatník v místě tlumiče, jako byste chtěli auto zatlačit do země. Pak tlak uvolněte. Auto by se mělo zhoupnout a zastavit. Pokud v houpání pokračuje, tlumiče na tom budou špatně. Tento test je však pouze informativní. Chcete-li  mít vypovídající hodnotu o tlumičích, budete muset na test do servisu. Jestliže se při jízdě z podvozku ozývají při přejezdu nerovností rány, mohou být na vině právě tlumiče, zavěšení kol nebo čepy.
zástřik lišty Vrypy na šroubu kapoty puchýřky na laku
Zastříkaná lišta prozradí lakování    Stopa po klíči - s dílem se hýbalo Puchýřky na laku - koroze
začala pomalu působit

Kontrola interiéru

- Zkontrolujte interiér. Prosezení a ošoupání sedaček, madel, volantu, řadící páky a pedálů. Pokud vám bude někdo tvrdit, že auto má najeto 100 tisíc km a gumy pedálů jsou úplně prošoupané je patrně něco špatně. Na druhou stranu je fintou některých taxikářů používat potahy sedaček a volantu. Při prodeji automobilu pak volant vypadá jako nový.

- Odehněte rohy plastových částí interiéru, podívejte se pod čalounění, pod prahové lišty. Zbytky bahna nebo písku mohou signalizovat, že auto bylo zatopeno.

- Nahlédněte pod přístrojovou desku, zda nenaleznete stopy po vodě. Izolace na kabelových svazcích bývá po namočení povolena, konce kabelů mohou být zoxidované.

- Čichejte. Pokud má auto najeto jen pár tisíc kilometrů, budou cítit plasty. Je cítit i kožené čalounění,  pokud je takto vozidlo vybaveno. Přičichněte k sedačkám. Pokud bylo auto zatopeno, pach bahna bude znát i po vyčištění.

- Nezapomeňte zkontrolovat základní funkce jako jsou světla, stěrače, ovládání oken. Pokud má vůz naklápění světel vyzkoušejte jeho funkci. Po čelním nárazu se poškodí a vzhledem k jeho ceně jej málokdo vymění.

 

 

V druhé části ze zaměříme na motor, podvozek, jízdní vlastnosti a dokumentaci.

 


Použité zdroje:

   Rolf Gscheidle a kol., Přiručka automechanika

www.sdruzeni-sova.cz

www.cebia.cz

www.mdcr.cz

www.mvcr.cz

 

gototop